Myrtes viaje en Guatemala

Het leven in Antigua

Ondertussen zit ik alweer ruim 6 weken in het prachtige Antigua, geniet ik van de kinderen op school, probeer ik m’n Spaans te verbeteren, en heb ik gezellige avondjes en leuke weekendtrips!

M’n vrijwilligerswerk op de school
Op school ben ik vooral bezig met het helpen van de lerares, ze maken hier namelijk bijna alles met de hand! Verder help ik de kinderen met van alles. Als ik vraag wie ik kan helpen, schieten meteen alle vingers de lucht in. In de pauze, het leukste moment van de dag, gaan de kinderen eerst wat eten, en ze willen allemaal heel graag naast me zitten. Daarna ga ik vaak spelletjes spelen met de kids en in de klas ga ik weer de lerares of de kinderen helpen! Ik wilde ook graag nog wat extra’s doen in de tijd dat ik hier ben en m’n moeder heeft voorgesteld om rekenspelletjes te sturen! Zo ging ik aan de slag als Plusjuf Myrte en heb ik een aantal rekenspelletjes gemaakt. Ze zijn wat simpeler dan de spelletjes die ze in Nederland in groep 3 doen, je merkt hier namelijk toch dat de kinderen uit arme gezinnen komen, thuis niet zoveel meekrijgen op educatief gebied, en dat de lokale leraren ook minder goed opgeleid zijn dan de leraren die wij gewend zijn. Op zulke momenten realiseer je je hoe bevoorrecht we in Nederland zijn en hoe groot de verschillen kunnen zijn! Het is wel erg leuk om te zien dat de kinderen zoveel plezier hebben en het fantastisch vinden dat ik er ben!

Naast het helpen op de school heb ik afgelopen week ook een beetje meegeholpen met het Padrino Project. Dit is een project waar je een kind kan sponseren. Je betaalt €35 per maand en daarmee betaal je alles: de school en alle extra mogelijkheden die Niños biedt voor één leerling (eten in de pauze, Engelse les, een social worker, extra activiteiten, etc). Het leuke van dit project is dat je niet alleen geld geeft, maar ook contact hebt met je kind! Kinderen sturen brieven en tekeningen naar hun Padrinos, hier wordt weer op gereageerd en je kan zelfs Skypen met de leerling. De kinderen die gesponsord worden, wat het grootste deel van de leerlingen is (ik dacht zo’n 350 leerlingen), is hier heel trots op en dankbaar voor! Ik heb geholpen met het vertalen van de brieven van Spaans naar Engels, leuk om te doen en te zien wat de kinderen schrijven en maken! De komende weken ga ik als ik tijd heb nog meer helpen bij het project!

De Spaanse lessen
Dit is eigenlijk één van de weinige momenten dat ik hier Spaans spreek, oeps! In de homestay zitten we met internationals, de mensen op het kantoor van Niños kunnen allemaal goed Engels en een aantal locals waarmee ik omga kan ook beter Engels dan ik Spaans. Als ik de kans krijg, praat ik wel in het Spaans, maar hiervan is het overgrote deel met m’n lerares. Het zijn 1 op 1 lessen, dus ik kan de dingen waar ik niet goed in ben oefenen en het zijn leuke lessen! Meestal praten we een groot deel en werken we een tijdje aan grammatica, of we gaan teksten lezen. Afgelopen vrijdag zijn we naar twee plekken hier in Antigua geweest, met veel kunst en historie. Ik had gewoon m’n persoonlijke gids! Het is ook een leuke manier om dingen over Guatemala te leren en m’n lerares vindt het leuk als ik over Nederland vertel!

M’n weekenden
Vorig weekend heb ik samen met twee andere Nederlandse meiden de vulkaan Acatenango beklommen. Dit is één van de hoogste vulkanen van Midden-Amerika en bevindt zich naast één van de actiefste vulkanen, Fuego. Bovenop kijk je dus uit op de vulkaan Fuego en wauw, wat was dit geweldig! Het is een hike van twee dagen, de eerste dag loop je naar het basiskamp, waar je in tenten slaapt. De volgende ochtend loop je naar de top voor de zonsopgang en ga je weer helemaal naar beneden. Ik had gelezen en gehoord dat het méga heftig was en dat je vaak op het punt komt dat je op wil geven, maar toch maar doorgaat. Doordat we met dit vooruitzicht begonnen te klimmen, viel het behoorlijk mee! Het was zwaar, maar zeker te doen. We stopten regelmatig, wat wel nodig was. Omdat je zo hoog zit, moet je namelijk erg wennen en is het ademen lastiger dan normaal. De klim was het meer dan waard. Het uitzicht op Fuego was fan-tas-tisch! Soms barst hij elke 10 minuten uit en dit hoor je ook hard, net alsof het onweert. ‘s Avonds konden we de vulkaan ook actief zien en zag je de lava uit de vulkaan vliegen en naar beneden rollen, dit was nóg geweldiger! Om 4 uur ‘s ochtends stonden we op om de laatste klim te maken naar de top. Met de zonsopgang waren we boven, met uitzicht over 2 vulkanen die boven de wolken uitstaken, alweer prachtig! Moe maar voldaan daalden we af, dit was een fantastische ervaring!

Afgelopen vrijdag was het Koningsdag en dit laten ze in Guatemala niet zomaar voorbij gaan! Ik had verwacht het niet te vieren dit jaar, maar heb gewoon 3x een Kingsday Party gehad! Twee weken geleden een pubcrawl, afgelopen donderdag een borrel van Niños en vrijdag was er een feestje in een hostel aan het strand. Vrijdag zijn we naar het feest gegaan, lekker in het oranje lomp dansen op Hollandse muziek, en het weekend hebben we gechilld bij het zwembad en op het strand. Even lekker relaxen!

De tijd vliegt, nog 2 weken volunteeren en dan ga ik alweer terug naar Nederland! Er staan nog een aantal dingen op de planning, dus dat kunnen jullie de volgende keer lezen :).

Reacties

Reacties

Marlen

Jeaaah weer een leuk verhaal om te lezen! Geniet er nog van! Voor je het weet is het voorbij.

Plusjuf Ina

Wat zou ik je graag helpen daar! Prachtig dat je toch zoveel kunt doen als Nederlandse vrijwilliger voor de kinderen en het personeel van Ninos. Ik ben trots op je. En wat een activiteiten. Je maakt wel op en top gebruik van je tijd daar! Nog twee weken: geniet ervan. En wij kijken er weer naar uit dat je terug komt....

tante Corry

Hoi lieve Myrte, wat geweldig weer om jouw belevenissen te lezen!! Ik zie het voor me. Wat leuk dat je met de rekenspelletjes van je moeder aan het werk kon. Wat zal zij daarvan genieten. Je hebt toch echt het juf zijn in je! Wat een prachtige foto' Heel leuk om zo jouw belevenissen met jou mee te mogen beleven. Geniet nog van de laatste weken. Het gaat nu heel snel!! Groetjes.

Ellen

Hoi lieve Myrt,
Al weer prachtige belevenissen gelezen van jou!
Nog een dag of tien, dan ben je weer hier....wat zal het verschil groot zijn!
Het zal best weer even wennen zijn, en al vast weer voorbereiden op je volgende avontuur!!
Je hebt amper tijd om dit avontuur te laten aarden.....Veel geniet momentjes nog meis!! Liefs Ellxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!