Myrtes viaje en Guatemala

Experience Guatemala Challenge

Oké, afgelopen week, dé Experience Guatemala Challenge. Het was ge wel dig! We hebben zoveel van het land gezien, maar vooral van de cultuur en mensen die er wonen en we zijn naar plekken gegaan waar ik anders nooit zou zijn gekomen!

Dus: 5 teams, 10 challenges, elke nieuwe dag was weer een verrassing en hadden we nieuwe uitdagingen.

Zondag 8 april: challenge dag 1
Om 2 uur begon de challenge op het kantoor van Niños. Hier ontmoetten we de andere teams: een team uit de VS, een team met locals, en twee teams met mensen die al een tijdje in Guatemala wonen. Wij Nederlanders werden heel toevallig team oranje, toepasselijk! Na een introductie gingen we naar twee van de scholen toe en hier begon meteen de eerste challenge: 2 locale dishes proeven en namaken. Hiervoor kregen we een aantal ingrediënten, maar we wisten niet wat we wel en niet konden gebruiken. Uiteindelijk hadden wij het bijna goed en smaakte het blijkbaar ook nog ergens naar, want we kwamen op de tweede plek! Deze nacht sliepen we in de school, waar het heeeeel koud was..

Maandag 9 april: challenge dag 2
Na het ontbijt vertrokken we naar een nieuwe plek, we wisten telkens bij aankomst pas wat onze nieuwe bestemming was. We kwamen aan bij de andere basisschool, degene waar ik volunteer, en hier stond onze tweede challenge alweer te wachten: een barrilete maken. Dit is een vlieger die ze in Guatemala hebben op een bepaalde feestdag. Het werd eerst voorgedaan en daarna mocht elk team samen met twee leerlingen van de school z’n eigen barrilete maken. Het doel was om de kern van NDG erin te verwerken en ‘m zo lang mogelijk te laten vliegen, nog best wel moeilijk! De kinderen hebben daarna nog met onze barrilete gespeeld.

Voor de derde challenge gingen we weer naar Antigua. We moesten zo snel mogelijk ergens heen mountainbiken, daar in een zwembad puzzelstukjes zoeken, de puzzel oplossen, de heuvel op rennen en ondertussen Trivia vragen beantwoorden. Als echte Nederlanders gingen we als een speer op de fiets en ook het puzzelen ging ons goed af. De vragen gingen helaas wat minder, blijkbaar weten we nog bijna niks over Guatemala! Alsnog stond team oranje aan het eind van de dag nog op een mooie tweede plek.

‘s Avonds reden we ergens heen om te overnachten en dit werd een hele bijzondere plek. We gingen ergens buiten Antigua kamperen (op de grond slapen), maar het leek wel in the middle of nowhere! Hier hebben we heerlijk gebarbecued en daarna in tenten geslapen.

Dinsdag 10 april: challenge dag 3
Na vroeg opstaan gingen we weer op pad, op naar de volgende onbekende plek. Na een aantal uur rijden, kwamen we bij een gezin aan waar we heel welkom werden ontvangen. Dit was een indigenous family die leefde van het weven van kleding met prachtige patronen. Ze lieten ons zien hoe dat weven gebeurden en hoe ze tortilla’s maakten. Alles wat ze aten kwam van eigen bodem! We hadden een challenge tortilla’s maken, kregen een workshop weven en mochten daarna zelf verder gaan weven, wat nog knap lastig is! Respect voor deze mensen die uren op hun knieën zitten en binnen no-time de mooiste figuren kunnen maken. Het tortilla’s maken ging niet zo goed, maar blijkbaar hebben we wel talent voor weven. Zowel kwalitatief als kwantitatief bereikten wij hiermee de eerste plek! De familie heeft lunch voor ons gemaakt in hun versierde huis (speciaal voor ons bezoek) en het was zo bijzonder om te zien hoe blij en gelukkig ze waren om ons te ontvangen! Dit was voor ons, maar zeker ook voor hun heel erg speciaal. Aan het eind vonden ze het ook geweldig om met de blondjes op de foto te gaan!

Na het bezoek sprongen we weer in de bus, op naar de volgende plek. Dit werd de een na grootste stad van Guatemala, Quetzaltenango. Hier sliepen we in een hostel, wat wel even een verademing was na slechte of geen bedden en koude douches!

Woensdag 11 april: challenge dag 4
‘s Ochtends mochten we weer heerlijk vroeg op om 6 uur fris en fruitig op pad te gaan. We werden meegenomen door drie mensen en het werd een erg actieve dag: we gingen hiken naar een kratermeer. Na een hike van zo’n 2 uur met prachtige uitzichten en informatie van de gidsen kwamen we aan bij het meer, een heilige plek voor de lokale bevolking. Er waren groepen mensen aan het bidden, er lagen bloemen om het meer en je mocht absoluut het water niet in! Hier gingen we ontbijten en begon challenge nummer 6! Het begon met een puzzel oplossen, vervolgens om het meer naar de volgende persoon rennen en ondertussen een raadsel oplossen en op de volgende plek kon je weer verder. Rondom het hele meer staan bordjes met tekens en vertalingen erbij. Deze moesten wij opzoeken en opschrijven. Na veel geren en een stiekeme samenwerking met een ander team kwamen we als eerste bij het volgende onderdeel aan, al helemaal gesloopt. Hier moesten we weer een raadsel oplossen en daarmee dachten wij klaar te zijn. Het bleek dat de finish helemaal aan het begin was, dus we moesten het hele stuk nog terug hiken, pfoehhh. Gelukkig waren wij de eerste die vertrokken en we wilden écht niet ingehaald worden! Dus we hebben alles gegeven en zijn als eerste gefinished, yes! Het was een prachtige plek met een leuke opdracht. Na de lunch kregen we nog een pop quiz over de vulkanen en het kratermeer en hier wisten we toen gelukkig meer van. De rest van de middag mochten we lekker relaxen, wat we wel even nodig hadden!!

Donderdag 12 april: challenge dag 5
Ennn we gingen weer naar de volgende plek, het meer van Atitlán! Hier gingen we met een boot naar de andere kant van het meer, waar we als echte locals in een houten bootje gingen vissen. We kregen eerst uitleg en mochten het daarna zelf proberen. Met alleen een draadje en een haakje, geen hengel. Er werd ons al verteld dat het moeilijk zou worden om überhaupt íets te vangen, en dat is gebleken helaas. We kwamen met lege handen thuis (sorry Lars, had toch bij je in de leer moeten gaan ;)). Het was wel mega leuk om te proberen en bizar om te beseffen hoeveel uur de vissers werken om maar een klein beetje te vangen. Onze lunch waren de vissen die we hadden moeten vangen (gelukkig hadden de vissers al een backup) en daarna gingen we naar onze slaapplek. Dit was een huis aan het meer met een prachtig uitzicht. Die avond hebben we het lekker gezellig gemaakt met de groep en de volgende dag mochten we een keertje uitslapen (tot 7 uur), heerlijk!

Vrijdag 13 april: challenge dag 6
Nog twee dagen en drie challenges te gaan! We gingen weer terug met de boot en daarna de bus naar Antigua. Op de school werd ons verteld dat we onze eigen puppet show mochten maken! We kregen een uur de tijd om een verhaal te verzinnen en poppen en een decor te maken. Gelukkig werden we weer geholpen door onze twee leerlingen, die ook nog wat vriendjes hadden. Hier blijkt ons talent niet te liggen helaas, maar het was leuk om te doen!

‘s Avonds sliepen we weer in Antigua en in het hostel hadden we de een na laatste challenge, een pub quiz. Wij dachten, hier moeten we punten pakken, want we waren helaas gedegradeerd naar de vierde plek :(. De vragen waren ziek moeilijk, dus gelukkig kreeg niemand veel punten, hahah!

Zaterdag 14 april: challenge dag 7
De laatste dag alweer, met nog één challenge te gaan! ‘s Ochtends werd verteld dat we onze active wear aan moesten doen, dus het werd geen relaxte laatste challenge. We werden naar een dorpje net buiten Antigua gereden en kwamen terecht op een coffee farm. De boer gaf ons een rondleiding en daarna volgde alweer de laatste challenge. We moesten een scavenger hunt doen, met een kaart een bepaalde box zoeken. Het probleem was alleen dat iedereen een andere kaart kreeg, maar wel met overlappende locaties. Als je dus te laat op een plek was en iemand anders je voor was, moest je snel naar een andere plek. Daarom hadden wij besloten om degene het verste weg te gaan zoeken. De kaart was nogal onduidelijk en het leek alsof we naar een vulkaan moesten, dus wij renden als een gek naar boven. Wat bleek was dat het gebied waarin de dozen lagen best wel klein was, dus wij waren veel te ver. De kaart was nogal onduidelijk en de box lag ergens begraven in een gat. Een ander team vond deze box eerder en toen was de tijd alweer op, voor niks helemaal naar boven gerend dus!

Gelukkig was er nog een ander deel van de challenge, een creatief deel. We gingen zakken met koffiebonen beschilderen en ieder team kreeg hiervoor bepaalde spullen. Sommige hadden geen kwasten, anderen hadden alleen maar zwarte en witte verf, wij hadden geluk met kleuren én kwasten. De boodschap van deze opdracht was dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld en dat veel kinderen geen toegang hebben tot bepaalde dingen en het moeten doen met wat ze hebben. De koffiezakken werden beoordeeld door twee dochters van de boer, dus wij waren blij dat we wél kleur hadden, hier houden die kids wel van! Na de nederlaag van de scavenger hunt kregen we van de dochters gelukkig wel een tweede plek voor onze creatie!

We sloten de challenge af met een lunch waar alle plaatsen ook bekend werden: helaas een vierde plek. Maar ondanks dat heb ik echt een geweldige, leerzame, vermoeiende, interessante, maar vooral fantastische week gehad! Het was super geregeld en ik had geen betere manier kunnen bedenken om het land zo goed te zien en te leren kennen, wauw!

Lekker lange blog, het voelt ook alsof er weken voorbij zijn, zoveel gezien en gedaan! Nu weer back to ‘normal’ life!

Ina

Wat een bijzondere week zeg! Een unieke kans was het!

Laura

Wat een intensieve ervaring, zeg! Het klinkt wel alsof je een superleuke week hebt gehad. Nu lekker de rust van de routine :)

Eibert

Prachtig, Myrte, mooi om te lezen!

tante Corry

Hé Myrte, ik heb weer zitten genieten van al jouw belevenissen!!! Wat een super leuke opdrachten en wat heb jij veel beleefd en gezien in één week! Succes nu met je bezigheden op school. Groetjes

Ellen

Hoi Myrtie,
Geen woorden voor duzzzzz......................................
...................................................................
........................................................
.....................................................tijdje stil:)
Super gaaf!!! En toch ook best wel power om al deze opdrachten te doen!ik zeg...KLASSExx

Anne

Hee lieve Myrt!

Jeetje, meid ik heb even de tijd genomen om jouw verhalen te lezen! Wat heb jij een ongelofelijk, gave week gehad zeg! Stoer van die twee dutchies! Een unieke kans om de cultuur en natuur van het land te ontdekken. Zoo gaaf!! Succes met het volunteer werk op de school!