Myrtes viaje en Guatemala

Back to Holland

En dan zit m’n tijd als Seño Myrte er alweer op. Wat is de tijd toch snel gegaan! Ik vond het fantastisch om m’n bijdrage te leveren voor Niños de Guatemala en om het land en de cultuur te leren kennen!

Na m’n vorige update heb ik natuurlijk niet stilgezeten, maar nog volop genoten van m’n laatste weken in Antigua! Op dinsdag 1 mei was het Labour Day, een vrije dag en daarom had de school besloten ook maandag vrij te geven. Ze houden hier erg van vrije dagen ;). Maandag heb ik ‘s ochtends aan m’n Spaans gewerkt en ‘s middags had ik Spaans les. Op dinsdag zijn we naar Hobbitenango geweest, een hotel en restaurant in de bergen vlakbij Antigua met huisjes zoals in de film de Hobbit, heel schattig! Hier hebben we gegeten, rondgelopen en gechilld. Woensdag tot en met vrijdag waren weer gewone dagen, ‘s ochtends naar de school en ‘s middags Spaanse les. De lerares helpen en met de kinderen spelen! Het weekend heb ik deze keer in Antigua doorgebracht. Ondanks dat de stad niet zo groot is, ontdekte ik telkens weer nieuwe leuke plekjes! ‘s Ochtends hebben we een ruïne bezocht. Daarvan zijn er een hoop in Antigua, doordat er in de afgelopen eeuwen een aantal heftige aardbevingen zijn geweest. Daarna hebben we een kijkje genomen op de enorme markt van Antigua en ‘s middags hadden we een pool party, gezellig! Zondag werd een chill dagje.

De volgende week was alweer m’n laatste week op de school, helaas. Na een aantal weken krijg je toch telkens een betere band met de kinderen, dus is het gek om alweer bijna weg te gaan! Ik heb de juf geholpen, maar ook rekenspelletjes gedaan met heel de klas. Het leukste vond ik om groepjes kinderen apart te nemen voor een rekenspelletje, en de kinderen hadden ook veel plezier! Normaal tellen ze tot 25, maar nu konden de meeste tot 130 tellen! Trotse juf :). Daarnaast heb ik nog geholpen om de Padrino Room te versieren, een klein lokaal waar de kinderen brieven kunnen schrijven en filmpjes kunnen maken voor hun Padrino’s. Vrijdag was alweer m’n laatste dag en ik kreeg een kaart met alle namen en heel wat lieve tekeningen. Een groepsknuffel kon natuurlijk niet ontbreken. Na heel veel knuffels zat het vrijwilligerswerk er toch echt op! Heel gek idee dat ik de kinderen nu niet meer ga zien, ik ga ze missen!

In m’n laatste weekend had ik nog een uitstapje gepland: een weekend naar Lake Atitlán! Dit is een meer tussen vulkanen op 2,5 uur rijden van Antigua. We konden met iemand meerijden, een vriend van een vrijwilliger, ideaal! En het meer is hartstikke mooi en lekker relaxed! We zaten in een hostel met zwembad en uitzicht op het meer. We hebben door twee verschillende dorpjes gelopen en op zondag zijn we extreem vroeg op gegaan om de zonsopgang te zien. Het was het zeker waard! Het uitzicht was bewolkt, maar prachtig! Daarna hebben we nog eventjes gechilld in het hostel en zijn we weer terug gegaan naar Antigua.

M’n laatste twee dagen, maandag en dinsdag, heb ik nog Spaans lessen gehad en een aansluitende toets gehad. Ik kreeg een 9,5, dus ben zeker niet ontevreden! Ook heb ik nog wat dingetjes gekocht, rondgelopen door Antigua, een ruïne bezocht en kerken bekeken. Nog eventjes cultureel doen ;). Dinsdagavond was het tijd voor m’n afscheidsdiner, Mexicaans eten met de vrijwilligers. Na veel knuffels en afscheid nemen stond woensdagochtend het busje klaar om me naar het vliegveld te brengen en kon m’n reis naar huis beginnen.

Ik heb enorm genoten van m’n tijd in Guatemala, wat is het toch een prachtig land! Ook heb ik veel leuke mensen ontmoet en ik ben heel blij dat ik Niños de Guatemala heb kunnen helpen. Want het is geweldig dat al deze kinderen onderwijs krijgen en een kans hebben op een veel betere toekomst, wat ze allemaal verdienen!

Reacties

Reacties

Ina

Wat een bijzondere weken! Heel mooi dat je zo een bijdrage hebt kunnen leveren aan het onderwijs van de ninõs. En zelf veel ervaringen rijker bent. Tot zo!

Ellen

lieve Myrt,

Super fijn dat je weer bij ons bent!
Ik ben niet een mega emotioneel persoon (geloof ik) maar bij het lezen van jouw verhalen kreeg ik regelmatig een brok in mijn keel! Jij hebt iets toegevoegd aan het leven van deze kinderen, en dat ontroert mij....Zou het komen omdat ik zelf moeder ben:)?
WELKOM THUIS MYRTIE

tante Corry

Fijn dat je weer thuis bent, Myrte, maar ik zal je mooie en interessante verhalen missen!!
Wat geweldig wat jij de afgelopen weken hebt mogen betekenen voor de kinderen en juffen daar. Ik kan me voorstellen dat jij hen mist, maar de kinderen jou vast en zeker ook! Wat een onvergetelijke herinneringen zul jij hebben aan de weken in Guatemala!! Tot binnenkort!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!