Myrtes viaje en Guatemala

De eerste week op de school El Porvenir

Op dinsdag 3 april hadden we een introductiedag bij Niños de Guatemala (NDG). Eerst kregen we van alles uitgelegd over de organisatie, hoe het is opgericht, wat ze allemaal doen, etc. Het is hier in Guatemala voor kinderen normaal om hun ouders te helpen en te werken. Als kinderen al naar school gaan, is het naar public schools met wel 40 kinderen per klaslokaal. NDG zorgt ervoor dat er maximaal 25 kinderen in de klas zitten, maar biedt de kinderen ook zoveel meer. Ze leren tanden poetsen, krijgen een klein hapje te eten op school, leren over hygiëne, seksuele voorlichting (wat hier echt een taboe is), ze krijgen vanaf de kleuters al Engels en ze hebben een psycholoog en social workers. Er wordt dus echt goed op de kinderen gelet en ook veel meegegeven wat ze thuis niet meekrijgen. Er zijn namelijk veel kinderen die uit lastige gezinnen komen. Daarnaast moeten de ouders ook verbonden zijn met de school, daarvoor een contract tekenen, af en toe helpen in bijvoorbeeld de keuken of met klusjes en ze krijgen 9 cursussen. Op die manier probeert NDG de cirkel van armoede te doorbreken.

Ik begon samen met een Nederlands meisje, die ook in dezelfde homestay zit, en een Brits meisje. We kregen een rondleiding door de twee basisscholen en de middelbare school. Ik heb meteen de klas gezien waarin ik ga helpen, 1st grade, groep 3 dus. De kinderen waren super blij en ik werd meteen geknuffeld, warm welkom dus! De school waar ik ga helpen ligt buiten Antigua, in San Lorenzo el Cubo, ongeveer 20 minuten met de bus.

Op woensdag was m’n eerste dag in de klas! Het onderwijs is hier wel echt anders. De kinderen zijn best onrustig en lopen gerust tijdens een opdracht door de klas heen. Moet je je voorstellen hoe dat met een klas van 40 kinderen gaat! Ik heb vooral de lerares geholpen met opdrachten voor de kinderen voor te bereiden. Ze hebben een klein uur pauze, waarin de kids eerst wat gaan eten en daarna gaan spelen. Dit is natuurlijk het leukste deel van de dag, spelen met de kinderen! Ze willen ook allemaal dat je meedoet, dus liep al meteen met iedereen hand in hand spelletjes te doen.

Op vrijdag heb ik in de klas ook meer met de kinderen gedaan, wat toch wel het leukst is! Ik heb geholpen met schrijven en je ziet wel grote verschillen tussen kinderen. Sommige kunnen echt al goed schrijven en voor anderen is het goed dat er hulp is. De school organiseerde ook een rekenuurtje buiten op het plein, hartstikke gezellig! Alle kinderen van de school gingen rekenspelletjes doen en rouleerden daarin. Al met al een leuke week met super enthousiaste en lieve kinderen die echt blij zijn dat ik er ben!

Op zaterdag ben ik met het Nederlandse meisje ‘s ochtends naar een farm geweest met live muziek, een marktje en twee restaurants. Hier hebben we even een drankje gedaan en er hangt een hele leuke en chille sfeer! Goede plek om in het weekend heen te gaan. ‘s Middags hebben we een koffietour gedaan. Interessant en de koffieplantage zag er echt fancy uit! Het proeven was wat minder, maar dat komt waarschijnlijk gewoon omdat ik niet van koffie houd hahah.

De plannen voor komende week zijn nogal gewijzigd. NDG organiseert namelijk elk jaar een ‘Experience Guatemala Challenge’. Dit is een evenement van een week lang waarin teams van 2 personen allemaal opdrachten moeten doen en het tegen elkaar opnemen. Het wordt georganiseerd om geld op te halen voor Niños en om meer aandacht te krijgen voor wat de organisatie allemaal doet. Van tevoren hebben de teams hiervoor minimaal $5000 opgehaald en het geld gaat allemaal naar NDG. Nu heeft 1 team heel last minute afgezegd en alles is al geregeld en betaald voor 5 teams. Het zou dus zonde zijn als er 1 team minder is. Daarom zijn het andere Nederlandse meisje hier en ik gevraagd om mee te doen als team. Wij hebben ja gezegd en hebben dus geen idee wat we allemaal gaan doen komende week! Vanmiddag vertrekken we en zaterdag zijn we weer terug. Ik ben heel benieuwd wat het allemaal gaat worden! Voor een indruk, zie dit filmpje of andere kortere filmpjes op dat kanaal: https://youtu.be/nSmbknazfMc.

Het wordt dus een spannende week waarin we waarschijnlijk veel over het land en de cultuur leren, veel van het land gaan zien en misschien wel extreme opdrachten moeten doen!

Reacties

Reacties

Laura

Wat een gave verhalen! Heel veel plezier en succes komende week. Laat ze maar eens zien waar twee Nederlandse meiden van gemaakt zijn :p Ben benieuwd met wat voor verhalen je terug komt :*

tante Corry

Hoi Myrte, je verhalen doen mijn juffen hart goed! Ik zie het voor me. Fijn wat jij zo voor deze kinderen mag betekenen. Spannende week ga je tegemoet, veel succes!!

Svenja

Aaah Myrt! Waar heb je JA tegen gezegd..haha! Super stoer! Ben trots op je & gaaf om je verhalen te lezen. Zet hem op deze week en ik ben benieuwd wat je te wachten staat! Kus van schoonzus X

Anne

Myrtiee, ik loop een beetje achter, haha! Maar leuk geschreven meis en wat stoer dat je deze uitdagingen allemaal aangaat en dat je iets kan betekenen voor de kids daar! Veel plezier met de ander dutchie! Morgen een nieuw verhaal over de challenge??;) Dikke kus

Colinda

Lieve Myrt, wat een mooie verhalen en wat een mooie ervaringen!! Erg gaaf dat je dit allemaal doet meis ??❤️ . Ben ook erg benieuwd naar je challenge verhalen ?. Xxxx

Ellen

Lieve schat,
Ik denk vaak aan je en wat je allemaal mee maakt, kon ik maar 1 dagje mee draaien en mee beleven, het lijkt iig allemaal een mooi en waardevol avontuur. Wat zijn wij rijke mensen he dat wij zo bevoorrecht zijn te mogen helpen ipv afhankelijk te zijn van hulp.
Ik ben nieuwsgierig naar je volgende verhaal! Wat schrijf jij makkelijk en vloeiend! het leest zo lekker weg. Dag lieve meid, ik ben trots op je, kuzzz El,xxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!