Myrtes viaje en Guatemala

Een weekje reizen door Guatemala

Maandag kon m’n reis beginnen! Ik nam de bus naar Guatemala-City en ben vanaf daar naar Flores gereden. Het is een route van 550 km, maar hier doe je wel de hele dag over! Ik ben om half 8 ‘s ochtends vertrokken en kwam om half 10 ‘s avonds aan in Flores. Maar wauw wat is Guatemala toch een mooi land, ik keek m’n ogen uit! Hoe verder noordelijk je gaat, hoe groener het wordt. In Flores even snel een hapje gegeten met een Koreaan die ik tegen ben gekomen, en naar bed.

Dinsdag heb ik ontbeten in het hostel en ontmoette ik een Duitser en een Brit. Samen hebben we voor die dag een sunset tour geboekt naar Yaxha, een minder bekend Maya-complex, en woensdag zouden we naar Tikal gaan voor een sunrise tour. Ik had besloten om ook nog naar Semuc Champey te gaan deze week, wat meer in het midden van Guatemala ligt, dus heb meteen m’n transfer hier naartoe geboekt!

Dinsdag om 12 uur vertrokken we naar Yaxha, een busrit van 2 uur. Hier hebben we op eigen houtje rondgelopen. Wauw, dit was prachtig! Het is een soort van National Park met verschillende Maya ruïnes in de jungle. Sommige ruïnes kan je beklimmen en bovenop een Maya ruïne had je een fantastisch uitzicht over de jungle! Overal waar je keek was het groen en je kon de apen horen brullen. Aan het eind van de middag zagen we nog aapjes hoog in de bomen, super cute! We zijn de hoogste Maya ruïne opgeklommen om de zonsondergang te bewonderen, wat was dat mooi! Sfeerimpressie: je zit bovenop een eeuwenoude Maya ruïne, het is helemaal stil en je hoort alleen de dieren in de jungle. Je kijkt uit over een rivier, waar de zon ondergaat. Langzaam wordt het donkerder en zie je de zon verdwijnen. Dit was prachtig!

De volgende dag vertrokken we al om 3 uur ‘s ochtends voor de sunrise in Tikal, het beroemdste Maya-complex dat rond het jaar 300 een van de machtigste steden was in Centraal-Amerika. Hier zijn we weer bovenop een ruïne geklommen voor het uitzicht. Helaas was het mistig en hebben we geen zonsopgang kunnen zien, maar om de dieren wakker te horen worden en jungle in de mist te zien was ook wel erg speciaal! We zijn door een gids rondgeleid door het enorme park en hij heeft ons de mooiste plekjes laten zien. Na de rondleiding zijn we weer bovenop de eerste ruïne geklommen om het uitzicht te bekijken mét de zon. Een aantal ruïnes steken uit boven de jungle, een erg gaaf gezicht. Hier hebben we even gezeten en om 11 uur namen we de bus weer terug. ‘s Middags en ‘s avonds lekker rustig aan gedaan, want zo’n dag is aardig slopend!

Donderdag was weer een reisdagje, op naar Semuc Champey! Dit ligt echt in the middle of nowhere en was dus weer een hele dag reizen. In het hostel kwam ik een Belgisch meisje tegen en hebben we een tour geboekt voor de volgende dag. Nog even een hapje gegeten en drankjes gedaan in het hostel en op tijd naar bed! Ik heb gemerkt dat ik hier een heel ander ritme heb, vroeg naar bed en vroeg wakker, niks voor mij!

Vrijdag vertrokken we naar Semuc Champey voor een dagvullend programma. Maar eerst moesten we daar nog komen, met écht lokaal vervoer. We werden met zo’n 20 mensen achterin een pick-up truck gestouwd en moesten 40 minuten lang met iedereen tegen elkaar aan staan en over een hobbelweg rijden, weer een nieuwe ervaring hahah! Wat was dit een leuke dag! Eerst zijn we met kaarsen een grot door gelopen: geklommen, gesprongen, gezwommen, iedereen met z’n eigen kaars in z’n hand. Eenmaal buiten zijn we over de rivier gaan tuben en met een ropeswing het water in gesprongen. Daarna nog naar een waterval gelopen en toen was het tijd om te lunchen. Na de lunch gingen we naar het ‘echte’ park Semuc Champey. Dit is voor het eerst dat ik het zó druk heb gezien in Guatemala! Op alle andere plekken waren niet veel mensen te bekennen, wat het toch wel specialer maakt. Eerst zijn we naar een viewpoint gelopen. Eenmaal bovenaan moest je in de rij wachten totdat je het uitzicht kon zien, daar kon je eventjes snel een foto maken, en de volgende was alweer aan de beurt. Dat was wel een beetje jammer! Beneden hebben we een verfrissende duik genomen en zijn we al klimmend, springend en glijdend naar verschillende ‘pools’ gegaan. Ook hier was het druk, maar het is zeker een mooie plek! De terugreis moesten we weer staan achterin de pick-up truck, maar nu waren we maar met z’n 8en. Dit maakt het toch wel een stuk beter, het was een leuke terugreis!

Zaterdagavond was ik weer terug in Antigua, ‘s nachts was ik helaas ziek geworden.. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Vandaag (maandag) is de school nog gesloten, dus dat komt nu wel goed uit. Hopelijk ben ik morgen fit genoeg om écht te beginnen, ben heel benieuwd hoe het is!!

Voor m’n vertrek heb ik voor de school een prachtig bedrag opgehaald! Ik wil al m’n sponsoren bedanken hiervoor, had nooit verwacht dat ik zo’n bedrag op zou halen, super! Als iemand nog wil doneren, kan dat nog steeds via onderstaande link:

https://www.crowdrise.com/o/en/campaign/ndg-volunteer-fundraising-2018/myrtekok1

Tot de volgende update!

Reacties

Reacties

tante Corry

Hoi Myrte, wauw wat een verhalen!! Geweldig om zo je belevenissen te lezen en te zien! Wat heb jij in een week veel gezien. Jammer, dat je ziek bent, beterschap! Hopelijk kun je morgen toch beginnen. Succes en geniet ervan.

Marlen

hahah, moet niet gekker worden Myrt. Jij en vroeg wakker én vroeg naar bed! XD

Ellen

Lieve Myrt, Wat een mooie avonturen maak je mee, thnxx voor je verhalen en ik hoop dat je je snel weer fit voelt! Dikke knuffel, Elll

Ellen

En Myrt was je fit genoeg om naar de kindertjes op school te gaan?En hoe was deze ervaring weer?

Ad

Lieve Myrt, Wat is dit een enorme ervaring voor je , heel mooi om te lezen hoe jij alles beleeft.
ik hoop dat je inmiddels weer hersteld !!
Pas goed op je zelf ,,,,, Ben trots op je

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!