Myrtes viaje en Guatemala

Aangekomen in Antigua, Guatemala!

Hallo lezers,

Afgelopen vrijdag was het zover: mijn reis naar Guatemala ging beginnen! De komende 8 weken verblijf ik in Antigua en ga ik op een basisschool van de organisatie Niños de Guatemala helpen! Via deze site wil ik jullie graag op de hoogte houden van al m’n avonturen hier Veel leesplezier!

Vrijdag 23 maart

Om half 12 ‘s middags kon het avontuur écht beginnen! Na afscheid genomen te hebben, stapte ik het vliegtuig in en ben ik via Panama naar Guatemala gevlogen. Hier landde ik rond 10 uur ‘s avonds en rond 12 uur was ik in het gastgezin in Antigua (voor m’n gevoel dus 7 uur ‘s ochtends). De vlucht verliep prima, maar na zo’n lange dag reizen was ik blij om m’n bed in te kunnen duiken! Ik heb de vrouw, Olga, die deze homestay runt eventjes gesproken, een aardige vrouw! Maar ik moet wel echt weer inkomen in het Spaans praten.

Zaterdag 24 maart

Om kwart voor 8 zat ik alweer aan het ontbijt, want zelfs in het weekend ontbijten ze vroeg hier! Ik krijg bij m’n homestay 3 maaltijden per dag en dan eten we met iedereen die hier zit. Dat zijn ongeveer 10 mensen, waaronder een gezin, een paar oudere mensen, maar ook mensen van mijn leeftijd, dus dat is leuk! Aan tafel wordt er niet veel Spaans gepraat, alleen met Olga en haar hulpjes wel. ‘s Ochtends ben ik met twee Nederlanders een drankje gaan doen en zij konden me het een en ander vertellen over het volunteeren, Guatemala, van alles. ‘s Middags ben ik wat dingen gaan regelen en heb ik meteen een reisje geboekt naar Flores, wat helemaal aan de andere kant van het land ligt. Komende week is het namelijk Semana Santa, de heilige week voor Pasen, en dit is een big deal hier in Antigua! De scholen zijn gesloten, dus ik begin volgende week pas met het vrijwilligerswerk. Dus dan moet ik m’n tijd maar goed benutten! ‘s Avonds ben ik met twee andere volunteers een drankje gaan doen en wezen stappen, meteen al een drukke eerste dag dus!

Zondag 25 maart

Op zondag is Olga altijd een dagje vrij en eten we niet in de homestay. Ik ben dus lekker lang in bed blijven liggen en daarna gaan brunchen op een dakterras met een prachtig uitzicht over de stad en vulkanen! Antigua ligt namelijk in een dal met een aantal vulkanen eromheen, waarvan er één zelfs actief is. Daarna heb ik nog door de stad gelopen. Het is nu mega druk, want de Semana Santa is begonnen. De Guatemalteken maken dan alfombras, een soort van vloerkleden van bloemen, vruchten, gekleurd zaagsel, van alles. Deze zien er fantastisch uit, leuk om te zien hoe ze gemaakt worden (zie foto’s)! De hele week zijn er processies en dan lopen ze in paarse gewaden over de alfombras heen. Rond half 3 zou er een processie in het midden van de stad zijn, dus daar was ik wel benieuwd naar! Eerst ben ik nog naar een uitkijkpunt gelopen en daarna in het centrum van de stad gewacht totdat de processie langs zou komen. Wat een drukte is dat! Bij het ritueel lopen heel veel mensen in een slakkentempo door de stad heen, de hele dag lang, en er wordt een gigantisch houten geval met beelden van Jezus erop gedragen door een hele groep mensen. Bizar ritueel, maar leuk om mee te maken! Nog eventjes gefacetimed met Lars en hem de stad laten zien! Morgen ga ik met de bus naar Flores om vanaf daar naar de Maya ruïnes in Tikal te gaan.

Keep you posted!

Reacties

Reacties

tante Corry

Hoi Myrte, je ziet ik heb de website gevonden. Leuk om jou zo te kunnen volgen! Fijne tijd in Flores en ik ben heel benieuwd naar de foto's van de ruïnes! Groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!